Monday, January 23, 2006

Monolog Hati 2

"Ana!!"tersentak lelaki itu dari tidurnya.Berpeluh-peluh dahinya walaupun di luar suhu di bawah tahap beku.Jalanan di LIverpool walaupun tidak bersalji namun tetap membekukan tangan,tubuh dan juga minda sesiapapun yang kalah dengan suasananya yang mencabar.

'Oh!Ana..." ujar lelaki itu seolah-olah berdoa. Seolah-olah mahu mendakap insan dan ruh seorang wanita bernama Ana.Lelaki yang bernama Badrul itu sebenanya dihantui oleh kehangatan jiwa seorang wanita bernama Ana.

"Oh Ana...maafkan...!"Lelaki itu mengetuk-ngetuk kepalanya.

"Argh! Mengapa asyik dia menghantui aku?Lepaskan aku!!!" Jeritan kecil terkeluar dari bibirnya. "Aku ni dah gila agaknya.."Namun kelibat wanita itu mengisi setiap ruang dalam fikirannya. Senyumnya.Jelingan redup matanya.Manja.

"Oh Ana...aku rindu padamu..aku masih sayangkanmu...aku ....bersalah padamu.."akhirnya kalimat itu terkeluar juga dari lubuk hatinya. Sudah acap kali keegoannya tidak dapat membendung pengakuan itu dari terkeluar dari bibirnya. Dia berasa sakit menahan perasaan itu. Lantas pengakuan itu seolah-olah memerdekakan dia.

"Oh Ana..masihkah engkau mengingatiku...aku masih......"Dia masih lagi terduduk di dalam selimutnya yang tebal.Belakangnya lemah tersandar ke sebuah alat pemanas sepanjang diding yang terdekat dengannya.


Sudah 2 tahun berlalu. Lelaki itu menapakkan kaki di sebuah negara di atas angin. Mengejar impiannya dan juga menunaikan impian orang-orang tersayang.

Tahun pertama, lelaki itu masih asing di bumi Tuhan yang asing. Masih ternganga dengan keindahannya. Masih terpinga-pinga seperti rusa tersesat ke dalam kampung.
Masih terdongak-dongak bercakap dengan orang-orang yang begitu asing baginnya.Masih terkebil-kebil memahami loghat bahasa Inggeris orang tempatan.Bila pertama kali melihat salji, dia begitu teruja. Lantas berlari-lari seperti anak kecil sambil mengangakan mulutnya menelan setiap butiran salji yang lembut. Salji yang putih, bersih dan suci.

"Ana akan tunggu abang...abang jangan risaukan Ana...Ana akan sentiasa mendoakanmu...alaaa 3 tahun bukannya lama sangat. Dengan kesibukan kita, pejam celik pejam celik...sudah berlalu..insya ALLAH"Janji wanita itu dilafazkan tatkala saat perpisahan pun bermula. Sebelum dia melangkah ke arah kapal terbang yang sedang menantinya.Dia hanya tersenyum di dalam riaknya yang tiba-tiba serius.Melontarkan sebuah pandangan pada wajah seorang yang amat diharap kehadirannya di sisnya setiap masa.Ana membalas pandangan sambil tanganya memegang erat bungkusan hadiah perpisahan yang baru sahaja dia sampaikan. Seperti biasa, Ana ditemani abangnya Alif. Tidak pernah mereka berdua.Mesti ditemani abangnya.

Tahun yang pertama, dia masih lagi bebrbisik di dalam hatinya tika saat-saat dia teruja.Teruja melihat kecantikan pemandanag di sana. Awannya yang tidak serupa seperti di Malaysia. Bentuk muka buminya. Mesti dia berbisik"Oh Ana..alangkah baiknya jika engkau ada di sisiku...menikmati keindahan ini bersamaku!" Sesungguhnya sentiasa berdoa Ana dapat menghadirkan diri serapat-rapatnya namun hanya setakat itu sahaja.

Segala-galanya berubah saat Sarah muncul dalam hidupnya. Sarah gadis Irish, sangat menawan. Amat memukau. Latarbelakangnya dari sebuah keluarga yang berpegang teguh kepada agama Nasrani menjadikan dia seolah-olah gadis yang kolot berbanding dengan gadis-gadis Inggeris yang lain. Sarah, kalau bertutur, suaranya lembut, hampir tidak kedengaran.Muka Sarah kelihatan putih bersih.Bola matanya biru, rambutnya keperang-perangan.Sungguh, jika dia tersenyum ataupun merasa malu, mukanya bertukar merah menyala. Menjadikan dia sasaran usikan sesiapa yang mngenalinya.

Bermula semester tahun dua, iaitu awal tahun kedua dia berada di Liverpool University, Badrul dan Sarah termasuk dalam kumpulan yang sama.Ke mana-mana mereka melakukan penyelidikan bersama.Ke perpustakaan. Ke makmal.Dari situ, Badrul yang selama ini memang terpukau dengan kecantikan Sarah, mengambil kesempatan merenung wajah Sarah dari dekat. Sehinggakan Sarah pun tersipu-sipu dan acap juga mukanya kemerahan.Bak kata pepatah, dari mata turun ke hati.Rupanya Sarah tidak memilih.Dia bersikap terbuka. Lagipun tingkah laku Badrul terlalu baik baginya jika dibandingkan dengan teman-teman sekuliah yang sebangsa dengannya. Badrul sopan, Badrul menghormatinya dan juga Badrul menghargainya sebagai wanita. Menghargai pendapatnya.

Memori indah bersama Ana yang jauh di mata sudah bertukar menjadi saat saat indah bersama Sarah.Sedikit demi sedikit cara kehidupan Sarah meresap ke dalam ruh Badrul. Sering ke pub walau bukan ke disko. Sering berkelakuan seperti pasangan-pasangan lain. Mereka berdua tidak ubah seperti mana-mana pasangan yang sedang bercinta ala barat.Memori Ana lenyap. Solat dan puasa terhakis dengan terhakisnya hubungan hati dengan Tuhan.

Segalanya begitu indah sehinggalah Badrul mendapati Sarah curang terhadapnya. Sarah bermain kayu tiga. Lalu lelaki itu akhirnya dengan penuh keegoannya yang tercalar, mwmutuskan hubungannya dengan gadis Irish itu.Tetapi semuanya sudah tercemar. Hati. Tubuh.Akal.Malah setiap saluran darah Badrul sudah dijangkiti ...dengan HIV.

Lamunan Bad kembali ke alam sekarang. Dalam kegawatan jiwanya sekarang,barulah memori bersama Ana menggamit perasaanya. Bila akhirnya dia membentangkan sejadah kerana taubatunnasuha, akhirnya cintanya pada Ana kembali segar.Mungkin juga doaa dari Ana akhirnya singgah juga ke pedalaman hatinya. Mungkin juga doa dari hati Ana yang sedang menderita akibat perbuatannya, dimakbulkan Tuhan akhirnya.

"Tuhan!Aku sudah kembali ke pangkal jalan. Ke pangkal hidayah. Ke pangkal solat. Ke pangkal tauhid." NAmun yang indahnya Bad tetap merasai Tuhan mengampuninya. Merasai kasihNya. Meresap sehingga terasa ringan segala anggotanya. Hatinya kembali bersih setelah air mata keinsafan setiap saat menemaninya tanpa segan silu.

"Ada apa dengan Ana?Aku berhak mencintainya walau aku bertepuk sebelah tangan.Aku tidak boleh melarang hatiku merinduinya,biarkan sahaja sebuah senyuman syahdu dari Ana menghantui diriku!"Hatinya berdegil mahu berpegang pada memori Ana.

Berbekalkan kasih Tuhan, lelaki itu meneruskan kehidupannya dengan tenang. Malam hari bermunajat. Siang hari belajar meneruskan kuliahnya. Setiap hujung minggu ke pusat pesakit AIDS di hospital terdekat. Dia menjadi antara pesakit-pesakit yang dirahsiakan identitinya.Bergelumang dia dengan pesakit-pesakit AIDS yang lain . Ada yang tenat. Ada yang masih sihat dan masih kelihatan normal sepertinya. Ada juga yang dia kenal sudahpun menemui ajal.

Berbekalkan taubatunnasuha dia tetap tegar.Redho.Dia sudah mencapai tahap redho.Lalu menereuskan kehidupannya sebagai muslim yang beramal dengan sebenar-benar amalan.

Lelaki itu bangun lalu menyempurnakan wudu'. Rupanya mimpinya mengejutkan dia untuk bangun bermunajat. Lalu dibentangkan sejadah. Mengangkat takbir.Ruku' dan sujud. Sujud dan sujud sehingga lututnya letih setelah berulag kali melakukan solat taubat.Tanpa henti. Terus menerus mengangkat takbir. Lelaki itu hanya akan berhenti setelah hatinya lega bersama tumpahnya airmata di sejadah. Menanti saat dadanya rasa ringan dari dosa-dosa musibah yang dia tempah sendiri. Dosa-dosa yang sengaja yang pernah ia lakukan.Akhirnya jiwanya senyap dari rintihan. Merasai ni'mat kemanisan iman.

Lantas Badrul mengangkat tangan. Berdoa. "Ya Tuhan, Ya tuhan, hanya dengan mengatakan Tuhan, hatiku sudah lega.Hanya dengan menyebut NamaMu hatiku sudah tenang..."Bermunajat dan terus bermunajat. Sejujur-jujurnya mnegungkapkan dosa satu persatu.

"Oh Tuhan..berilah aku peluang untuk memohon maaf dari Ana agar aku terlepas dari dosa menyakiti hatinya. Maafkanlah segala dosa-dosa Ana serta jadikanlah dia bidadari di syurgaMu. Amien"

tamat

1 Comments:

Blogger serikandi said...

err.. kak ina.. nih nama lelaki nih ada kena mengena dgn laki saya ker? heheh... anyway.. nicely written. Good job well done. sayang adikmu...

Tuesday, January 24, 2006  

Post a Comment

<< Home