Saturday, January 14, 2006

belasungkawa

desiran hati menutup gejolak
apa gerak hatiku ini
asalnya dari syaitan atau asalnya malaikat
atau berasal usulkan Tuhan?

hati ku berdesir hanya Tuhan yang tahu
hatiku memaafkan hanya Tuhan saksi ku

oh Tuhan
berulangkali dosa-dosa ku kotori tapak hidupku
berulangkali aku resah bersama insan lain
berkedut menahan pasrah?

melutut di hadapanMu menggamit kasihanMu
apa benar aku tabah?apa benar aku pasrah?
Oh Tuhan belasungkawa untuk ruhku
semasa aku hidup mengertikah aku muhasabah?

akan ku genggam janji hamba
mencium-cium tanah suci
walau berbekas-bekas tanah tapak kaki di wajah
mujahadah seorang hamba yang ketinggalan dalam aqidah

sayang seribu kali sayang
masih aku gagal memeluk hidayah yang turun menghujani
makin aku tenggelam dengan selut lumpur noda
lalu ujian datang menampar-nampar pipi
lalu menengkingku beratus-ratus kali
"shollu ...shollu....!!"

0 Comments:

Post a Comment

<< Home