Wednesday, November 09, 2005

khusyuk dan korban

Ya Halim
aku tidak tahu apa yang tersembunyi
di sebalik Asma ul Husna Mu
kerana sudah acap kali ku tenung kitab
aku masih tidak mampu ingat satu persatu
kebaikan dan kemuliaan AsmaMu

Ya Halim
namun ku sebut sebut jua NamaMu
ku gerak gerakkan juga lidahku
ku paksa paksa hatiku yang keras ini
menyeru nyeru NamaMu

Ya Halim
lantas ku dapati
setiap ayat AL Quran
tersimpan AsmaMu
mulianya KitabMu
tersirat keindahan AsmaMu
dalam untaian bahasa syurga
Kamu Maha Hebat Ya ALLAH
tersentak hati acap kali
bila sekali sekala aku diinsafkan
bila sekali sekala aku dibukakan hijab
melihat KekuasaanMu

Ya Halim
bila ada rindu terbit dalam hatiku
padaMu yang Satu
walau sudah ku tahu ku tidak layak merinduiMu
namun aku sudah rindu
jadi tertanya bila aku kan melihat WajahMu
mungkinkah..aku mesti melihat WajahMu
setiap detik ku rasa Engkau hampir
dalam kacau bilau dosa dan noda
Engkau tetap mampir di sisi
dengan KasihMu
mencurah harap yang tak pernah hilang

Oh Tuhan
dunia memperlekehkan aku
cinta dan riduku padaMu
dicemuh cemuh sebagai satu escapisma
iyah biarkan saja
tidak ada selain dari di sisi Tuhan
tempat bersandar lelah dahaga
bermusafir
ingin mudik pada JannahMu
menongkat dagu melihat WajahMu!

impian rindu seorang yang hina
di penghujung jalan yang penuh dosa
di samping menyucikan jiwa di kali taubat
menyiramkan haus dengan air zikrullah
menanam istiqamah dengan solat
khusyuk dan korban
sabar dan tawadhuk..
amin

0 Comments:

Post a Comment

<< Home