Thursday, October 05, 2006

apa sebenarnya aku ini

Ya Tuhan
aku ingin melihat diriku sebenarnya
tidak ada basa basi
tidak ada sebarang hijab
antara kebenaran yang meliputi diriku
bukan apa yang aku mahu lihat
tapi apa yang benar dalam diriku

Ya Tuhan
aku tidak seindah bunga yang mengharum di jannahMu
aku tidak seindah yang setanding dengan anugerahMu padaku
aku juga tidak sebaik yang diperkatakan
kerana hanya senyumku kelihatan senyum yang ikhlas

Ya Tuhan
runsingnya aku dengan apa yang sebenarnya meringkuk dalam hatiku
sering hatiku yang gelap membuat aku begitu selesa
tidak mahu rasanya mengorek lebih dalam
apa sebenarnya di lombong hatiku ini
ada permata ataupun hanya sisa-sisa kotoran dunia

Ya Tuhan
cacian orang yang dengki aku sabarkan hati
kerana aku pun terdetik juga rasa dengki
marah orang yang tidak adil pun aku maafkan
kerana sesungguhnya kau kerap juga bersikap tidak adil
ketidaksempurnaan insan lain ku lapangkan hati
kerana aku juga penuh dosa

Ya Tuhan
walau aku ini berdaki dosa
namun tetap juga ku tebalkan muka ini
berbisik-bisik denganMu
walau hati sendiri menentang
berhujah dengan ku apa Tuhan mendengarMu?

Ya Tuhan
walau aku ini tidak banyak ilmu akhirat di dada
namun aku mengetahui AsmaMu
Engkau Maha Tahu
samada yang aku sembunyikan
atau yang aku berterus terang

Tuhan
KasihhMu memang tak bertepi
kasihku bermusim
maka ni'mat Mu yang manakah yang aku dustakan?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home