Sunday, October 02, 2005

Saturday, April 30, 2005
Muslimat

Muslimat
sebab di bungkus oleh hijab, wajah bersih dan senyum
bagaimana boleh menahan pujukanmu ..
di beri senyummu ......
rasanya sudah jelas hasilnya
kerana hatimu baik sekali....
tidak ada hasrat berniat jahat
tidak ada keinginan mencari keuntungan.....

keempat muslimat kebanggaan dunia itu
juga manusia.....
jadi boleh di ikuti
setiap akhlaknya...

tapi tahu tidak ....
az-zahra mendirikan rumah duka
kerana kesedihan yg amat sangat
menunjukkan ia manusia biasa ...

tahu tidak...
asiyah begitu istiqomah
di bawah kepemimpinan fir'aun ....
penuh dengan ujian

fatimah begitu lembut hatinya..
dan begitu polos jiwanya...
tapi ilmunya sungguh menakjubkan

asiyah menempatkan kemampuannya
pada posisi sebenarnya..
tidak memaksakan aqidahnya pada fir'aun...
dan tepat dalam melangkah
menyelamatkan aqidahnya dan anaknya

hanya Allah tempat mereka mengadu.....

kita tidak tahu
betapa besar penderitaan
dan kegundahan hati mereka
atas segala ujian pada mereka

yang jelas mereka lulus ujian
sehingga Allah dan Rasulnya
membanggakan mereka

Yaa ...muslimat
suri tauladan umat...
jejak-jejak langkahnya
diikuti setiap jengkalnya....
lembut... santun ...sabar....istiqomah..

posted by sakinah @ 7:08 PM 2 comments

Friday, April 29, 2005
Rintihan Mujahid

Bismillah
Mencari erti
Kehidupan ini..

Hikmah ALLAH
Tak mampu ku tembusi
Ada hikmah tersembunyi
Hanya ALLAH Yang Maha Mengetahui..

Tanpa MU ALLAH
Mana mungkin
Langkah-langkah ini
Diteruskan
Tanpa henti
Tanpa putus
Namun segalanya
DitentukanNya...

Setiap insan
Ada tugasan
Walau sekerdil manapun
Hatta seekor semut pun
Makhluk berperanan..

Ya Allah
Walau beban ini
Seperti gunung
Terbeban di bahu
Namun berkat kesabaran
Ia menjadi buah yang manis dimakan..

Manisnya pada doa-doa
Yang dilafazkan
Asyiknya pada hakikat
Kehambaan...

Kedukaan tidak terlafazkan
Namun keinginan yang jitu
Meraih kemenangan
Melepasi ujian Ilahi
Adalah cita mujahid
Sejak umat terdahulu...

Kelegaan itu sementara
Hanya menarik nafas lega
Sebentar cuma
Sebelum mujahid melangkah
Menyambung semula
Perjuangan
Perniagaan yang menguntungkan...

Oh Tuhan
Mujahid ini mengadu
Mengeluh
Menangis
Hanya di hadapanMu
Maka kabulkan rintihan kami
Mujahid agamaMu
Amiieeen...

posted by sakinah @ 9:30 PM 0 comments

Tuesday, April 26, 2005
Ahmad Mujahid

“Ummi...
Maaf kan Ahmad.... ya?”
Aku ....terpegun...
Ku renungi... mata anak kecil...
Meminta... ampun... dariku...
“Ummi....
Maafkan Ahmad... ya?”
Berderai air mataku...
Lantas.. kupeluk erat....
“Ummi...maafkan...
Ummi ...sayang... Ahmad...
Semalam...
Hari ini...
Esok...
Lusa...
Tulat...
Dan selamanya...”
Hanya....Allah saja
Yang Maha Tahu
Betapa sejuk
Hati ku...
Alhamdulillah...
Air mata ku..
Menitis laju..
Syukur!

posted by sakinah @ 10:11 AM 0 comments

Saturday, April 16, 2005
Pesona Dunia


Tuhan...titipkan KetenanganMu ke dalam hatiku...


(SAJAK DR ADEQKU TERSAYANG AJEN...)

Mendung hati ini,
Mengungkap lautan resah tak bertepi,
Mentafsir siratan hidupku,
Andai akhir hidup ku esok,
Akan ditanya,
Baktiku pada agama,
Sunyi... sepi.

Apakah bisaku melihat,
Saudaraku ditindas, diselimuti,
Dosa-dosa yang mereka ciptakan,
Kecewa...dendam... malu,
Menjadi satu,
Namun
Apa natijahnya,
Perjuangan tinta dan warkah,
Antara hak dan tanggungjawab,
Yang terpinggir dek ombak kemajuan.

Kata mereka,
Maju jaminan kebahagiaan,
Hakikatnya akhlak menujah arus,
Lalu...,
Terjunam mereka di kaki kebenaran.

Lantas ku cuba,
Menangkis gelora yang mereka ciptakan,
Sedaya upaya kudrat ini,
Lalu...
Ku rebah dek panahan yang tajam,
Antara ukhrawi dan duniawi,
Ku kelu...

Ku pasrah,
Ku akur dengan ketentuan Ilahi,
Mungkin nanti,
Sedikit masa lagi,
Tersentak mereka,
Dengan bala yang Allah,
Bakal letuskan!

22/3/05
10.44 mlm
sri serdang
jenjaafar

posted by sakinah @ 8:20 PM 0 comments

Friday, April 15, 2005
Malam ini...


.,


Malam ini...
Wajah-wajah sahabat
Satu demi satu
Terbayang di mataku
Yaa akhie..
Yaa ukhtie..
Apa khabar dirimu?
Dahulu kita bersatu
Menghadapi liku-liku
Terbayang wajahmu
Tersenyum pahit
Seolah-olah mengatakan
“Tabah ...
Usah berhenti...
Sahabatku...
ALLAH sayang padamu
Tabah yaa ukhtie
Kamu di jalan berduri
Kerana menempuh sunnah Ilahi
Kasih Ilahi begitulah
Tanda sayangNya adalah ujian
ALLAH sayangkanmu
Yaa ukhtie..
Untukmu payung emas di syurga
Jika kamu mengerti
Di sebalik segala duri...”

Lalu terdengar esakanmu
Menangis bersama-samaku
Berombak dadaku dan dadamu
Bila derita menjadi satu
Dua hati menahan sebak yang satu
“Allah sayangkan mu...”

Ya Allah...
Malam ini....
Terbayang wajah-wajah sahabatku
Adakah Engkau sedang melihat mereka?
Melindungi mereka?
Mujahid mujahidah agamaMu
Mereka bergelumang dalam mehnah jalanMu
Kasihani mereka
Tetapkan kaki mereka
Sepertimana mereka menyeru kepadaku
“Istiqamah selalu yaa ukhtie
Kamu tak pernah sendirian
Walau kami tiada di sisi
Allah Dekat ...
yaa ukhtie...”

Malam ini terbayang wajah2 mereka
Sahabat sahabatku
Mengajarku indahnya ukhuwwah
Indahnya keperitan
Mengingatkanku
Kekasih-kekasih ALLAH
Ditakdirkan bertemankan air mata
Darah dan pengorbanan
Bersandar hanya pada Ilahi

posted by sakinah @ 11:34 PM 0 comments

Lima Bulan Bintang Matahariku

Ya ALLAH
Kau kurniakan aku keni’matan menjadi seorang ibu
DikurniaiMu lima bulan dan bintang dan matahari
Lima kali sembilan bulan sepertinya tiga tahun sembilan bulan
Mereka bergilir-gilir menumpang dalam tubuhku
Namun perasaan indah dan cemas silih berganti
Di dalam rahim ku Engkau kurniakan ARRAHIIM MU
Perasaan sayang dan kasih dan cinta
Memenuhi setiap urat darahku dan setiap saraf hidupku
Kau izinkan tubuh kerdil ini menahan segala-galanya
Hanya kerana sepotong hati yang dipenuhi dengan cinta
Ya ALLAH
Akan aku lakukan sehabis-habisnya kudratku menyayangi mereka
Akan ku korbankan segala-gala yang aku ada untuk mereka bahagia
Aku dengan bangganya mengakui aku ibu dan ummi mereka
Aku dengan sekeras-kerasnya berusaha agar mereka terpelihara
Ya ALLAH
Setelah penuh cintaku dalam hati mereka
Ku isi pula dengan kemantapan aqidah
Ku ajari mereka erti bersandar padaMu
Betapa selama ini aku ibu mereka diberi hidayah dan kasih sayang dariMu
Akan ku kongsikan hidayahMu dengan mereka darah dagingku
Akan ku tanamkan sedalam-dalamnya bahawa Allah bersamamu, nak
Allah tidak akan meninggalkanmu walaupun sejenak
Setiap keperitan akan diisi juga dengan PertolonganNya
Ummi takkan runsing bila ALLAH di hatimu, nak
Mesti Dia memerhatikanmu dan melindungimu
Lebih menyayangimu daripadaku, ummimu
Kerana sesungguhnya anak-anakku
ALLAH memelihara dan menjagaku selama ini
Sering Dia Melihatku, Bersamaku, Menyaksikanku
Aku yakin anak-anakku akan bahagia dan tenang di dunia dan akhirat
Seperti aku diberi nur dan harapan untuk merasai CintaNya
Diberi petunjuk dan hidayah...Insya ALLAH
Aku ibumu mendoakan kita semua bertemu di jannah ALLAH
Ya ALLAH
Betapa aku ibu mereka mendoakan agar kami bersama-sama di syurga kelak
Kerana itulah kebahagiaan hakiki seorang ibu
Melihat anak-anaknya berjaya dunia akhirat
Ya ALLAH
Bila ditakdirkan do’a seorang ibu mustajab
Perkenankanlah do’a ku ini kerana aku seorang ibu
Bila ditakdirkan do’a seorang yang lebih penyayang dimakbulkan
Perkenankanlah do’a ku ini seorang insan yang amat mengasihi mereka
Walaupun ditakdirkan aku sehina-hina makhluk di dunia ini
Namun aku ditakdirkan ibu kepada mereka
Lima bulan dan bintang dan matahari kurniaanMu...
Perkenankanlah Ya ALLAH!
Ya Ghafuur Ya Rahmaan Ya Rahiim..
Amiieen....

posted by sakinah @ 10:34 PM 0 comments

Aku ingin Jannah di hati dan dunia di tangan...

Aku ingin jannah di hati dan dunia di tangan
Sehingga kemanapun ujian membawaku
Hatiku tetap bersih dan dunia tidak mampu menyakiti
KeranaNya teguhkan imanmu!
Aku sedang menggengam bara api
Jika aku benar-benar mukminat
Dan benar-benar beriman kepada kewujudan ALLAH
Aku yakin seyakinnya ALLAH menolongku
Aku bersyukur sahabat-sahabatku mendukungku
Dan mendoakan aku Jannah
Mendoakan aku kesabaran dan sifat redho
Aku terima taqdir ini sebagai tanda ALLAH Menyayangiku
Semoga aku tetap istiqomah dalam Baik Sangkaku pada ALLAH
Walau syurga itu hanya dalam khayalanku yang hina
Allahumma amin Ya ALLAH Tabaraka wa ta’ala
Demi Dzat yang Menggenggam nyawaku
Jangan Kau hinakan aku
Dengan mencabut imanku
Muliakan aku dunia dan akhirat!
(dipetik dari tausiyah seorang sahabat sejati)

posted by sakinah @ 10:31 PM 0 comments

Monday, April 11, 2005
Kemanisan iman


manisnya iman....

Ada seorang insan yang
Jika tidak kerana ALLAH
Tentu akan jadi seperti
Daun kering yang dihembus angin ribut
Terus menerus membiarkan diri
Hanyut di bawa arus
Tanpa ikatan hati
Tanpa naluri
Hilang dan tenggelam
Lalu hinggap di longgokan sampah sarap
Terus tidak berganjak
Tanpa ada keluhan
Tanpa ada harapan
Menelan segala nanah kehidupan
Lalu mengalir ke seluruh tubuhnya
Lantas berserah
Seperti semut atau pohon
Tidak berguna
Tidak akan ada hari kebangkitan
Hari keadilan
Tanpa mengira kewarasan
Tanpa berasa kewujudan Tuhan
Bagaimana harus ditiupkan roh
Pada sebuah tubuh yang bagaikan bangkai?
Tanpa rasa kemanisan hidup
Tanpa kemanisan iman
Apakah ertinya iman itu?
Hidup sia-sia bagaikan sampah ditiup angin
Setelah habis madu
Menjadi hanya satu bingkisan kosong
Tidak boleh disimpan
Hanya melayang-layang

Tidak usah diungkapkan kesedaran
Tertitis di atasnya embun kelembutan
Lalu menghirup dia dengan kehairanan
Terasa asing tidak pernah dia tahu
Wujudnya perasaan itu
Lalu jadi tertanya-tanya dalam kejahilan
Apa ini?
Dari mana?
Tak pernah dirasa

Inilah IMAN....

Ia seperti sinar bulan
Meresap perlahan-lahan
Namun kecantikan berpanjangan
Sinarnya redup teduh sejuk
Dalam gelap ia penunjuk jalan
Rasa tenang hening aman
Tanpa sedar
Pipi rasa hangat
Air mata seperti embun
Menitis malu-malu
Itulah
KEMANISAN IMAN.....

posted by sakinah @ 5:50 PM 0 comments

Monday, April 04, 2005
Menanggung Kehinaan

Layakkah aku melafazkan rindu padaMu
Air mata ini tumpah mengharapkan
Sesuatu yang tak mungkin untukku
Aku membaca surah al-Waqi’ah
Aku menemui Mu di situ
Jelas betapa hinanya aku
Sedarkah aku
Siapa aku?
Aku seorang hamba!
Aku seorang hamba!
Bertuankan Engkau Tuhan!
Yaaaa......ALLAH!
Angkatkanlah wajahku mendongak
Melihat WajahMu
Di Akhirat nanti akankah aku ditemukan dengan Mu?
Tak boleh ku gambarkan perasaan ku padaMu
Mengharap
Dan takut
Bercampur-baur
Rasa derita
Rasa indah
Bergolak pada waktu yang sama
Ribut rindu
Dan ribut cemas
Takutkan Mu
Rindukan Mu!
Mana satu?
Dua-dua bergelora di dalam jiwa
Airmata tetap tumpah
Dari dosakah atau dari redho?
Al Waqi’ah Mu memadam sengsara
Namun menyalakan harapan
Al Waqiah Mu kata-kata agung dariMu
Menghinakan aku
MengagungkanMu
Al-Waqi’ahMu
Menggoncang menggegar
Jiwaku berkerut berkedut seribu
Menanggung sakit tak terkata
Menanggung kehinaan seorang hamba
Dihina oleh keagunganMu!!
YAA ....MALIKUL MULK!!!!
YAA.....MALIKUL MULK!!!!
YAA.....MALIKUL MULK!!!!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home