Sunday, October 02, 2005

Wednesday, June 29, 2005
Takkan sedetikpun ku lupa

Ya ALLAH
terimalah taubatku
walau taubatku tidak sempurna
namun ku tetap melangkah
menunduk kepala bersujud di sejadah

Ya ALLAH
terimalah sabarku
walaupun sabarku semakin menipis
namun ku getap gigiku sekuat hati
menahan amarah yang hampir menguasai

Ya ALLAH
terimalah redhoku
walau tidak sempurna
namun aku tetapkan hati dalam pengorbanan
memaafkan sahaja kelemahan insan

Ya ALLAH
terimalah doaku
bisikanku padaMu
lintasan fikiranku
lelehan airmataku
kerana aku tahu
Engkau tempat aku menyembah
hanya Engkau tempat aku minta tolong

Ya ALLAH
tanpaMu di sisiku
tiada tempat mengadu
air mata tiada yang menyambut
keluhan tiada yang memahami
kelemahanku tiada yang dapat menerima

Ya ALLAH
sesakit manapun hirisan luka pedih
namun ke teguk rakus kemanisan iman dariMu
ku peluk kemas pertolongan dariMu
ku ingat selama-lamaNya kehadiranMu
ketika aku benar-benar merintih tanpa teman
Engkau ada...takkan sedetikpun ku lupa!

posted by sakinah @ 7:54 PM 0 comments

Sunday, June 26, 2005
Hembusan cinta


jundullah....

Ya ALLAH
kirimkan kami kado (bingkisan) dari jannah
hembusan cinta dan semangat daripada Mu
agar tetap tegar dan kuat
menongkah mehnah dan fitnah
titipkan kemanisan iman
sebagai muslimah mukminah
berkulitkan hijab
berisikan mujahadah

Ya ALLAH
kirimkan kami kado dari jannah
sebagai tanda perhatianMu
tanda kami hamba terpilih
tertegak syari'atMu
sedang umat menyanjung
wanita hilang malu
diangkat sebagai idola hedonis
sehingga kami menjadi pariah
semata-mata berhujjahkan
AL Quran dan As Sunnah

Ya ALLAH
kirimkan kami
sekuntum bunga dari jannah
agar hati tenang dan mewangi
merindui gelaran syuhada
walau diterkam bertubi-tubi
disimbahi api umat akhir zaman ini..

posted by sakinah @ 12:02 AM 0 comments

Saturday, June 25, 2005
Nurku


rays of hope

kehalusanMu
mencipta rasa
kepelbagaian emosi
di dalam satu detik
rindu
cinta
sedih
pilu
suka
duka
acuan Ilahi
menerima seadanya
segala-gala
hitam putih
cantik buruk
susah senang
segala-galanya ujian

Sebelum mengenal Tuhan
kenal diri sendiri
syukuri yang ada
sabar dalam tiada
menanti di syurga
kesempurnaan
disimpan di sudut yang indah
selama-lamanya

Di dunia
jadilah hamba
persoalan "mengapa?"
jangan dilayan
persoalan "bagaimana?"
harus diusahakan

yaa diri...
ambil wudhu
didik jiwa agar tawadhuk
tunduk dan tunduk
tunduk dan tunduk....

Ya ALLAH
mujahadah
taubat tak henti
setiap saat yang ingat
diisi zikrullah
setiap saat yang lalai
ucap istighfar
azam dalam tafakkur
disiplin dalam istiqamah

oh Tuhan
Engkau Maha Mengetahui
hambaMu berjuang
membersihkan hati

oh Tuhan
Engkau Nurku
Sakinahku
Tuhanku
Segala...

posted by sakinah @ 8:22 PM 0 comments

lihatlah


sesuci embun pagi....


wahai adeq
lihat lah burung di langit biru
tanda cinta ALLAH padanya
dia melayang di udara
dengan keindahan sayap
di bawa arus angin
kadang bersendirian
kadang berkawan

wahai adeq
lihatlah awan di langit luas
warna biru warna ungu warna putih salju
bertindanan berlapis di atas satu sama lain
tanda cintaNya pada ku
menambahkan iman pada syurgaMu
seindah itu Kau ciptakan awan
tidak terbayang indahnya syurgaMu

wahai adeq
lihatlah laut yang luas terbentang
ombak berzikir menghempas pantai
menderu-deru menyebut nama Tuhanmu
angin memukul wajahmu
tiada penghujung dalam pandangan
bagaimanakah nanti padang Masyhar
luasnya pemandangan ciptaan Tuhan

wahai adeq
di hadapan ALLAH
tidak ada kakak atau adeq
nanti dihisab kita bersendirian
tidak mampu saling memberi
tidak mungkin saling menolong
namun adeq
aku mahu kita berjumpa
di taman-taman syurga
bahagia tersenyum ria
berseri-seri sambil menanti-nanti
kunjungan Ilahi
melihat WajahNya
idaman hati

posted by sakinah @ 7:08 PM 0 comments

ku pujuk hati


realiti dunia..tabahkah kita?




wahai diri
kupujuk-pujuk hati
dengan sajak kalbu
agar tenang diri
tunduk dan menyerah
pada ketentuan ALLAH

wahai diri
ayat-ayat suci
menambah rahmat
mencurah berkat
menghijab 'aib diri

wahai diri
apalah ada
pada dunia yang ini
sedangkan segala-galanya
menanti
di dunia satu lagi
kekal abadi

posted by sakinah @ 2:03 AM 0 comments

Saturday, June 18, 2005
ARRAHMAAN


who is she?
sakinah

Ar Rahmaan...
tersedia syurga-syurga

bagi kamu
yang takut akan saat
menghadap Tuhannya

bagi kamu
yang mengekang hawa nafsu
tidak mengutamakan kehidupan duniawimu
di atas kehidupan akhiratmu

bagi kamu
yang percaya
kehidupan di akhirat
lebih baik dan lebih kekal

bagi kamu
yang melaksanakan perintah ALLAH
menjauhi laranganNya

ALLAH MAHA MENDENGAR
bisikan do'amu
lintasan perasaan
keluhan jiwa
harapan taqwa
lagi MAHA MENGETAHUI
segala isi hatimu

menjadi rapat
antara makhluk dan Robb

sedikit berbisik
serasa didengari

sedikit lintasan cuma
serasa diketahui

sedikit payah
serasa ditolongi

sedikit ujian dariNya
tersandar pada Ya LAthief

dahimu menyentuh tempat sujud
hati kosong dari dunia
akal menafsir hikmah Ilahi

alunan bait Quran penuh di hatimu
menari sayu beralun lembut

air mata mengalir rindu
bahumu terhenjut-henjut

dadamu jadi lapang
letih menahan rasa

gelombang ombak sakinah
memukul jiwamu
menjemput tenang
insaf..

posted by sakinah @ 9:11 PM 0 comments

Epilog Teman


epilog teman....

melukis perasaan
melakar resah
mampukah bersujud
menyentuh dahi
pada yang Esa

Ada indah
ada duka
turun naik
walau rebah
namun tabah
terus bangun
dari tanah
mengheret kaki
menerus langkah

Jalan bergaris
seretan kasut
ayunan tangan
lemah longlai
bahu turun
dihempap beban
dada sempit
menanggung susah

Ku seret kaki
berjela-jela
lalu berhenti
di sapa suara
lembut tegas
menyapa sopan
"sudah makan?
mari minum.."

angguk malu
"ya aku lapar"
lalu makan
disuap teman
nasi di mulut
bercampur tangis
mengalir deras
tersedu esak
"ya teman
indahnya jalan
walaupun gelap"

"engkau kan ada"
meneman sayu
seperti bayang
tak pernah dekat
tak pernah jauh
namun yang pasti
kalau aku lapar
tekakku kering
tanganmu menyuap
tanganmu mencurah

aku lemah
namun kuat
bila engkau
di sebelah...

(jadilah pohon teduh
tuk hatiku berlabuh
setelah letih berterbangan
biar ku hadamkan
buah tausiyahmu
meresap dalam ruhku
lalu izinkan aku pergi
memikul amanah berat)

posted by sakinah @ 4:00 PM 0 comments

Friday, June 17, 2005
aku dan DIA

aku paling mahu
kau bahagia
orang yang paling ku cinta
jangan kau risaukan hatiku
dengan ketidak bahagiaanmu
kerna aku bersungguh-sungguh
mendoakan engkau bahagia
jangan kau mengadu padaku
engkau sakit dan kau terbiar
kerna akulah yang paling sakit
mendengar kamu begitu
asalkan kamu bahagia
jangan kamu runsingkan aku
kebahagiaanku tidak terletak padamu
kebahagiaan ku pada Yang Satu
sebab memang begitu
sejak dulu
sebelum kita bertemu
aku dan Dia
sudah lama bertaut rapat
ya ALLAH
bahagiakanlah dia dengan pilihannya
ya ALLAH
jangan Engkau kurniakan ujian
yang dia tidak mampu memikulnya
kerna sakit dia sakitku jua
sedih dia sedihku jua
itulah aku sebenarnya
paling bahagia denganNYA!

posted by sakinah @ 4:58 AM 2 comments

Hamba yang bukan hamba!

ya ALLAH
patutkah aku mengadu pada insan
aku hanya bingung
itu saja

kerana sudah sampai masanya
aku menyedari
betapa insan hanya kerdil

mungkin aku terlalu tinggi permintaanku
mahukan ketenangan yang jarang
dini'mati orang lain

tapi denganMu
aku jadi manja
dengan perhatianMu
dengan kasih sayangMu

selama aku berdiri di muka bumi ini
Engkau saja yang setia padaku
masa senang Kau ajari aku
alhamdulillah dan sujud syukur
masa susah Engkau ajari aku mengadu padaMU

Oh Tuhan
Engkau sengaja tutup segala ruang
tuk ku berpaling mengadapMu sepenuhnya

wah aku jadi menangis
betapa aku merasa disayangi Engkau
aku betul-betul merasa Engkau menyayangiku

cuma aku yang bodoh tidak tahu membalas sewajarnya
bagaimana seorang insan hina sepertiku
membalas kasih Tuhan yang Esa

memang jadi sebal dan meyebalkan
kejahilanku kebodohanku

iyah bukankah mudah
yang haram tetap haram
yang halal tetap halal
ikut saja shiraat itu
lalu betul-betul pula
Robbku menjanjikan syurga
jika aku istiqamah
dengan kesabaran ini

wah aku betul-betul bodoh dan bodoh
apa mungkin ku atasi segala kebodohan ini
sebelum Engkau memanggilku pulang kepadaMu

ya Robb jujur ajah
aku terlau ikut nafsu
aku kalah sebab kurang sabar
aku mahu cepat segala-galanya
aku rasa muda dan sihat
jauh lagi kematian itu
apa itu mati sedangkan
sakit tubuh ini pun jarang sekali

aku takabbur
aku ego
dan aku tak sabar
iyah jujur ajah
aku hambaMu yang sebenarnya bukan hamba!

posted by sakinah @ 4:45 AM 0 comments

Thursday, June 16, 2005
Al Muslim Al Mukmin dan 'Ibadullah

Hanya kepadaMU
aku menyembah
hanya kepadaMu
aku minta bantuan
pertolongan dalam segala
urusan hidup hingga matiku

Allah yang menjadikanku
memberi rezeki kepadaku
aku menyembah ALLAH
dan tiada sekutu baginya

Subhanallah
langit yang berbintang
bulan matahari dan bumi
penuh tumbuhan
laut yang bergelombang
dalil yang cukup
adanya Dzat ALLAH
Maha Halus
Maha Mengetahui

Masakan alam
demikian indah
demikian rapinya
baik di langit atau di bumi
dari berbagai kejadian
tidak ada Penciptanya?

terbukti kepadaku
Kebesaran ALLAH yang Maha Esa
serta rahmat kasih dan hikmah ALLAH
kepada makhlukNya
tiada Tuhan kecuali Dia
tiada tempat mengharap
meminta dan berlindung

kepadaNyalah
aku berserah diri
kepadaNyalah
aku akan kembali

(Tafsir Ibnu Katsier
Al Baqarah 21-22)

posted by sakinah @ 6:46 PM 0 comments

Monday, June 13, 2005
ALLAH YANG SATU


lapangkan dadaku YA ROBBI!!

ya Tuhan
tiada siapa yang sudi padaku
hanya Engkau saja yang sudi
serasa aku kehilangan segala-galanya
Ya Tuhan
jangan Engkau tinggalkan aku
walau sesaat pun
aku perlukan Mu
tiada yang sudi
padaku yang hina ini
hanya Yang Satu
ALLAH YANG MAHA ESA
tiada siapa yang dekat dengan ku
hanya Yang Satu
ALLAH yang Esa
ALLAHU SHOMAD!
maka apa yang ada di dalam hatiku
jika bukan
hanya ALLAH YANG SATU!!!
amien..

posted by sakinah @ 11:35 PM 0 comments

Malu padamu...

ya ALLAH
aku tahu jalan ini payah
nafsuku mengeluh kepanasan
beratnya beban di bahuku

ya ALLAH
kuimbas seerah Nabawi
inikah keluh kesah Nabiku
inikah sabar Pujaanku
apa sakit ini yang Rasulku rasa?

Ya ALLAH
aku insaf
malah lebih lagi
Nabi menanggung kesusahan
air mata nya tumpah
kesedihannya berganda

YA ALLAH
lemahnya imanku
lemahnya amalku
lemahnya usahaku

Ya Rasulullah
aku dapat rasakan kasihanmu
walau tidak pernah
kulihat Nur di wajahmu
jadikan aku ummatmu
melihat senyummu

Ya Rasulullah
ku cuba hadapi mehnah
sepertimu
mana mungkin
engkau kekasih ALLAH
aku insan hina

Ya Rasulullah
mungkinkah..mungkinkah
aku dapat melihat sosok tubuhmu
bersebelahan denganmu di syurga

Ya Rasulullah
aku malu mengaku ummatmu
malu...malu...malu
kerana aku malu
dengan amalanku
sabarku yang cetek
mengeluh..mengeluh

Ya Rasulullah
engkau bulan bintang
matahari bersinar
memberi cahaya
mudah dan indah
Addien jadi ringan bagi kami
kerana engkau contoh terulung
ikutan hati,fikrah dan amali

Ya Rasul
seolah-olah terdengar
pujukanmu
"Wahai hamba ALLAH..
ikutlah aku...jadilah pengikutku..."
dadaku sakit
hinanya aku
berendam air mata...

posted by sakinah @ 1:08 AM 0 comments

Sunday, June 12, 2005
lapangkan dadamu

lapangkan dadamu
agar ia menjadi
angin sejuk
meniup peluh
di lehermu
serasa dingin

izinkan hatimu
bersikap jujur
bisikannya jangan disekat
biar ia mengisi sendiri
ruang kosong
dalam harimu

bicara hati
antara insan
jadikan doa
jambatan kasih
menadah redho

keluh kesah
terpendam
tersimpul
Ya LATHIEF
setiap titisan
air mata
menitik
di atas luka
serasa pedih

air mata sedih
atas luka yang pedih
sebenarnya nur hidayah
bersih dan suci
jantung berdegup kencang
rasa rindu
rasa gagah
terasa dipeluk
KASIH ABADI

posted by sakinah @ 10:09 PM 0 comments

Saturday, June 11, 2005
Jujur saja...

Jujur saja
Aku cinta padamu
jujur saja
aku rindu padamu
namun
cinta dan rindu ini
dibatasi tempat dan waktu
namun
cintaku padamu suci
tidak dinodai nafsu
tidak ada kepentingan diri
cuma ada perasaan sayang
yang mendalam
saling mendoakan
saling bertausiyah
saling berharap
bertemu di jannah
iyah
memang aku cinta padamu
kerana kehadiranmu
menambahkan keimananku
kerana cintamu
padaku
hanya semata-mata
kerana
aku mencintaiNya!
ana uhibbuki fillah
yaa ukhtie fiddien
ahabbakalladzi
ahbabtanillah
semoga ALLAH sayang pada mu
sebagaimana
engkau mencintaiku
KeranaNya!

...i love u...

posted by sakinah @ 12:33 AM 2 comments

Sunday, June 05, 2005
Perasaan halus seorang wanita..

ya LATHIEF

perasaan halus seorang wanita
mampu membangun
mampu juga meruntuh
sebuah istana

Ya LATHIEF

perasaan halus seorang wanita
amat berkuasa kerana
ia bagaikan air
yang mengisi setiap
inci lubang di dalam
kehidupan yang panjang ini

Ya Lathief

perasaan halus seorang wanita
selalunya jarang di ambil kisah
dianggap remeh temeh
lantas sering di cemuh
diambil kesempatan
atas kerelaan dan keredhoan
kepasrahan atas dasar cinta

Ya LATHIEF

perasaan halus seorang wanita
hanya di hargai PENCIPTA NYA
yang meniupkan ruh
ke dalam rahim wanita
dan dengan itu
kehalusan itu disandari
AR RAHIIM NYA


YA LATHIEF

perasaan halus seorang wanita
bila disirami kasih Ilahi
menjadi ia ibu
kepada syuhada-syuhada
bukan seorang isteri
di belakang kejayaan suami
tapi seorang ibu

YA LATHIEF

perasaan halus seorang wanita
membelai mengusap dahi suami
mendidik adab dan cinta ALLAH
meresap dalam hati suami
semasa ia kecil
didukung diriba didakap erat
sambil diriba dialunkan
bacaan ayat-ayat suci
di samping didoakan
anak itu berkali-kali

Ya LATHIEF

perasaan halus seorang wanita
menguasai membakar ruh islami
agar anaknya nanti
bahagia di dunia dan di akhirat

YA LATHIEF

perasaan halus seorang wanita
mana mungkin membayangkan
anaknya disimbahi api neraka
hanya terkumat kamit
mendoakan anaknya
bahagia dikelilingi bidadari syurga
amien..

posted by sakinah @ 3:00 AM 2 comments

Wednesday, June 01, 2005
untuk adeq


adeq2 kandung

ya adeq
peritnya istiqamah
hanya ALLAH saja yang tahu

ya adeq
hampir aku rebah
menikus pada dunia
aku tak larat menanggung
mujahadah yang begitu berat

ya adeq
aku menongkah arus
arus segala2nya
arus kehendakku
arus keinginan dunia
arus runtunan nafsu
hampir aku melutut
memohon agar dunia itu
menyelimutiku

ya adeq
pahit itu kian hilang
bila terkenangkanmu
wajahmu sering terbayang
walau aku sering menepis
kehadiranmu
terasa aku sentiasa ditemanimu
di saat-saat memerlukan

ya adeq
apa ada pada sajakku
hanya berbagi perasaan
antara insan
yang sering hampir-hampir
kalah dengan senario dunia
aku kalah
pernah kalah
hampir kalah
dan betul2 kalah

tapi
ya adeq
sungguh-sungguh ni
ALLAH selamatkan aku
mengutipku dari kotoran dunia
sering menyimbahku dengan air keinsafan
dibersihkan aku berulang2
tanpa mengira aku ini siapa

ya adeq
istiqamah lah
walaupun berat
sering tersungkur
berdarah bibir
ditendang dunia
ALLAH tahu
kau tetap berusaha
mendekatiNya

ya adeq
ambil wudhu
bersihkan badanmu
bersihkan jiwamu

menangislah
mengakulah
siapa engkau sebenarnya
sesungguhnya di hadapan ALLAH
engkau tidak perlu berpura-pura
menjaga air mukamu
berlakon kerana egomu

kerana ALLAH TAHU!!!!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home