Monday, March 06, 2006

KRING KRING (1)

Kring, kring. Telefon berbunyi. Bunyinya memecah sunyi.

“Assalamu’alaikum. Aku lagi”
Wa’alaikumussalam. Oh!Kamu..hmmm..ada apa?
Saja. Sengaja mengganggu.
Hmm..begitu..ada apa sebenarnya?
Aku keseorangan. Mahu teman bicara.
Siapa kamu untuk aku rasa perlu menemanimu?
Aku kan hamba ALLAH juga. Sepertimu. Aku sunyi. Mahu teman bicara.
Aku tidak tahu mahu bicara apa dengan kamu…apa itu akan membantu..aku hanya mampu mendengar sahaja.
Cukup. Aku tak perlukan bebelanmu. Aku hanya mahu kau menemaniku.
Akmu sedar bukan walaupun kita ini tidak berhadapan,namun kita tetap bersendirian kerana kita juga dikira bersunyi-sunyian di malam hari begini. Aku jadi berat berbicara denganmu. Hatiku tidak tenang sama sekali.
Tidak mengapa. Itu seabbnya aku memilih kamu. Kamu akan pastikan aku tidak melampaui batas.
Tapi kamu kira aku ini siapa? Mengapa aku yang dibebani tanggungjawab ini.?
Aku perlukan seseorang sepertimu. Marahmu padaku bukan benci. Teguranmu aku hargai.
Tapi aku tidak sudi. Kamu mengganggu. Apatah lagi kamu lelaki.
Tak salahkan kalau kita bersahabat?
Slah atau tidak kamu fikirkan sendiri. Nawaitumu bagaimana? Tapi sekurang-kurangnya biarlah aku perkenalkan kamu dengan seorang teman lelaki yang lain. Yang lebih baik dariku. Yang tidak akan menimbulkan fitnah jika saling berhubungan begini.
Tapi tak mungkin teman lelaki itu mampu memahami aku sepertimu. Entah..aku rasa serasi denganmu. Kamu lembut dan berhimah denganku. Aku mahu kamu saja.

Ganggang telegon diletak dengan marah. Tiba-tiba perbualan yang wanita itu rasa sia-sia diputuskan begitu sahaja. Marah dan meluat wajah wanita itu.

Pemanggil itu memang mengganggu. Ketenangan hati berseorangan di kamar sendiri dicabuli oleh ledakan emosi yang meletus setiap kali lelaki itu menelefon.

Suara lelaki itu terngiang-giang di telinganya.

Aastaghfirullah….berkali-kali wanita itu mengucapkan istighfar. Bersikan hatinya yang takut amat berpura-pura baik di hadapan ALLAH. Dengan ALLAH, tiada yang tidak kelihatan walau hipokrisi sebesar zarah pun.

Ini ujian. Ujian yang berat. Betul-betul mengena pada naluri keanitaannya.

Ujian dari seoran lelaki bukan muhrim. Dia wanita biasa. Walau berjilbab, naluri kewanitaannya tergugah dihantui kenangan dengan si pemanggil itu. Tapi wanita itu berjanji pada Tuhan agar sentiasamembersihkan hatinya. Alhamdulillah sudah tenang.
Godaan pun berkurangan bersama saat-saat malam yang berlalu.

(bersambung)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home