Saturday, March 11, 2006

paksi

lemah sendi melurut otot
melayang tubuh mencari paksi
di dalam sandiwara harian
seperti taufan ribut membantai tulang

betulkah arahku ini?
mengapa kerap kompasku terhuyung hayang?
dunia serasa berpusing-pusing
hanya aku yang tinggal menongkah arus

betulkah aku ini?
betulkah arahku ini?
terpinga-pinga menelan air liur
di manakah pedoman Tuhan?


selama sabar aku korek di tengah sahara
di tengah-tengah sahara padang pasir
aku masih tidak percaya
tetapi meniti jejak iman yang kini haus
terpupuk putus asa dan husnuszhon
pada Tuhan dan pada insan

jujur sebutir bait yang jujur
tidak melekat malah tergugur
aku tak mencerna hidup yang perit
sekadar dimanjai nafsu makan minum
membeli belah segala yang tak perlu
sekali sekala pahit mengatur lidah terasa
aku terduduk menahan sakit tak terperi
walau hanya sebutir nasi yang basi
disodok kedalam tekak yang harum dengan minyak wangi!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home